Kısa gündüz uykuları beyni yaşlandıkça sağlıklı tutuyor

Kısa gündüz şekerlemeleri beynin yaşlandıkça sağlıklı kalmasını sağlıyor olabilir. Araştırmacılar, gündüz şekerleme alışkanlığına genetik yatkınlık ile 2,6 ila 6,5 ​​yıl daha az yaşlanmaya eşdeğer daha büyük beyin hacmi arasında ilişki keşfetti.

Artı Gerçek - Bilim insanları gün içinde kısa bir şekerleme yapmanın daha büyük beyin hacmi ile ilişkili göründüğünü bulduktan sonra kısa gündüz uykularının beynin yaşlandıkça sağlığını korumaya yardımcı olabileceğini öne sürdüler. Daha önceki araştırmalar, uzun şekerlemelerin Alzheimer hastalığının erken bir belirtisi olabileceğini öne sürse de, diğer araştırmalar, gündüz kısa bir uykunun insanların öğrenme yeteneğini geliştirebileceğini ortaya koydu. Şimdi araştırmacılar, kısa gündüz uykularının beyin büzülmesine karşı korunmaya yardımcı olabileceğini gösteren kanıtlar bulduklarını söylüyorlar.

Bilişsel sorunları ve nörodejeneratif (nöronların ölümü de dahil olmak üzere nöronların ilerleyen yapı veya fonksiyon kaybı) hastalıkları olan kişilerde yaşla birlikte ortaya çıkan bir süreç olan beyin küçülmesinin hızlandığını ve bunun uyku sorunlarıyla ilgili olabileceğini öne süren bazı araştırmalar daha önce yapılmıştı. Araştırmacılar, "Bu çalışmalara paralel olarak, gündüz uyuklama alışkanlığı ile daha büyük toplam beyin hacmi arasında bir ilişki bulduk, bu da düzenli olarak kestirmenin kötü uykuyu telafi ederek nörodejenerasyona karşı bir miktar koruma sağladığını düşündürebilir" diyor.

ARAŞTIRMADA 35 BİNDEN FAZLA KİŞİNİN VERİLERİ İNCELENDİ

Bulgularını Sleep Health dergisinde yayımlayan, College London Üniversitesi (UCL) ve Uruguay'daki Republic Üniversitesi araştırmacılar 40 ila 69 yaşları arasındaki 500 bin kişinin genetik, yaşam tarzı ve sağlık bilgilerini derleyen Birleşik Krallık Biobank çalışmasından aldıkları verileri kullandı.

Ekip, 35 bin 80 Biobank katılımcısından alınan verileri kullanarak, daha önce kişinin bildirdiği gündüz uykularıyla ilişkilendirilen genetik varyantların bir kombinasyonunun, beyin hacmi, biliş ve beyin sağlığının diğer yönleriyle de bağlantılı olup olmadığına baktı. Bu tür varyantların doğumda belirlendiği ve rastgele atandığı varsayıldığından, bu yaklaşım, araştırmacıların, insanların şekerleme alışkanlıklarını ve beyin sağlığını etkileyebilecek fiziksel aktivite veya sigara içme gibi yaşam tarzı faktörlerinin etkisini azaltarak şekerlemenin beyin üzerindeki etkisini araştırmasına olanak tanıdı. Çalışmanın ortak yazarlarından UCL'den Dr. Victoria Garfield, varyantların oldukça yaygın olduğunu belirterek "Nüfusun en az yüzde 1'inde bulunuyorlar ki bu aslında oldukça fazla insan demek" ifadelerini kullandı.

Aslında, gündüzleri hiç ya da nadiren şekerleme yaptığını bildiren katılımcıların daha büyük bir toplam beyin hacmine sahip olduğu ilk ortaya çıktıysa da, ekip, şekerleme yapmaya genetik yatkınlık göz önüne alındığında ters ilişki buldu ve bu da ilk bulgunun gündüz uykusu ve beyin büyüklüğü arasındaki ilişkiyi belirsizleştiren diğer etkenlere bağlı olabileceğini düşündürdü.

YAŞLANMANIN 2,6 YIL İLA 6 BUÇUK YIL ERTELENMESİ ANLAMINA GELİYOR

Genel olarak, ekip, gündüz şekerleme alışkanlığına genetik yatkınlık ile 2,6 ila 6,5 ​​yıl daha az yaşlanmaya eşdeğer daha büyük beyin hacmi arasında bir ilişki buldu. Dr. Victoria Garfield "Kısa bir gündüz uykusu beyin hacminin korunmasına yardımcı olabilir ve bu potansiyel olarak bunamanın (demans) önlenmesi için olumlu bir şeydir" dedi ve önceki araştırmaların 30 dakikaya kadar bir sürenin faydalı olabileceğini öne sürdüğünü ekledi.

Ancak Garfield, bunamaya yol açabilecek çok sayıda risk faktörü olduğunu ve diğer birçok faktörün de beyin hacmini etkileyebileceğini kaydetti. Dahası, çalışma yalnızca beyaz İngilizlerden alınan verilere dayanmakta ve şekerlemelerin aynı faydalarının genetik yatkınlığı olmayan insanlarda da görülüp görülmeyeceği de belirsiz. İngiliz Nöroloji Birliği Başkanı ve Birleşik Krallık Demans Araştırma Enstitüsü'nde grup lideri olan Prof. Tara Spires-Jones, sınırlamaları olduğunu söylemesine rağmen çalışmayı memnuniyetle karşılayarak " Bu çalışma önemli çünkü uykunun beyin sağlığı için önemli olduğunu gösteren verilere katkıda bulunuyor" dedi. (DIŞ HABERLER)