Burnunu karıştırırken yakalanan primat araştırma konusu oldu

Burnunu karıştırırken 'yakalanan' bir ay-ay evrimsel biyologları harekete geçirdi. Araştırmalara göre, "burun karıştırmak" evrimsel bir avantaj sağlıyor olabilir.

Artı Gerçek - İsviçre'nin Bern Üniversitesi'nden bilim insanları uzun parmaklıgiller familyasına mensup ay-ay cinsi bir primatı burnunu karıştırırken görüntüledi. Görüntüler, evrimsel biyoloji açısından ilginç bir tartışmayı da gündeme getirdi: Burun karıştırmak.

Sadece Madagaskar Adası'nda yaşayan ay-ayların, diğerlerinden çok daha uzun olan orta parmaklarını ağaç kabuklarının altında yaşayan böcekleri avlamak için kullandıkları biliniyor. Görüntüleri kaydeden ekibin yöneticisi Profesör Anne-Claire Fabre, ay-ayların avlanmak için kullandığı orta parmaklarını burun karıştırmak için de kullanmalarını şaşkınlıkla karşıladığını belirtti.

'PARMAĞINI BEYNİNE SOKTUĞUNU DÜŞÜNDÜM'

BBC'ye konuşan Profesör Fabre, primatın burnunu karıştırdığını ilk gördüğünde "Bu parmak nereye gitti?" diye düşündüğünü söyledi. Primatın kafasının boyutu ve parmağının uzunluğu düşünüldüğünde, ay-ayın parmağını beynine soktuğunu düşündüğünü söyleyen Fabre, gördüklerini "garip ve inanması güç" olarak niteledi.

AY-AYIN ÜÇ BOYUTLU MODELİ ÇIKARILDI

Görüntülerin kaydedilmesi üzerine araştırmalarına başlayan ekip, "Ay-ayın parmağı nereye gitti?" sorusuna yanıt aradı. Bilgisayar ortamında üç boyutlu modeli çıkarılan bir ay-ayın burnu karıştırılarak parmağın izlediği yol belirlendi. Parmağın sinüsler üzerinden boğaza ve oradan da ağıza gittiği tespit edildi.

EVRİMSEL AVANTAJ OLABİLİR

Ekip arkadaşlarıyla beraber burnunu karıştıran primatları araştırmaya koyulan Profesör Fabre, ulaştıkları sonuçları Zooloji (Zoology) dergisinde bir makale olarak yayımladı. Makalede, toplam 12 primat türünün burun karıştırırken "yakalandığı" tespitine yer verildi. İçgüdüsel bir davranış olarak nitelenebilecek "burun karıştırma" üzerine çok az araştırma yapıldığını vurgulayan Fabre, insanlar dahil pek çok hayvanın burnunu karıştırdığını söyledi. Fabre, 'ayıp' olduğu gerekçesiyle üstü örtülen bu davranışın evrimsel avantaj ve dezavantajları konusunda yeterli bilgi sahibi olunmadığını söyledi.

BURUN KARIŞTIRMAK DİŞ HASTALIKLARINI ÖNLÜYOR OLABİLİR