Medya Ombudsmanı Faruk Bildirici, İhlas Haber Ajansı'nın ANKA'nın "Eren Erdem’e dert yanan Şileli çiftçi: Bu gidişle 10 lirayı görür ekmek” başlıklı haberini kurgu olduğunu savunması ve kurgu olduğu iddiasının yalanlanmasına karşın haberde değişiklik yapılmamasını değerlendirdi.

Bildirici, farukbildirici.com'da yayımlanan yazısında, "ANKA’nın haberi, “Eren Erdem’e dert yanan Şileli çiftçi: Bu gidişle 10 lirayı görür ekmek” başlığını taşıyordu. CHP Parti Meclisi üyesi Eren Erdem, Şile’de tarlada traktör sürmüş, sonra da bir çiftçi ile sohbet etmişti; haber de bu sohbeti aktarıyordu. Aradan üç gün geçtikten sonra İhlas Haber Ajansı, “CHP’li Eren Erdem’in mazot haberinin kurgu olduğu ortaya çıktı” başlığıyla geçtiği haberle ANKA’dan hiç bahsetmeden haberini yalanladı." ifadesini kullandı.

Bildirici yazısında şunları kaydetti:

İHA’nın haberinin girişinde “Yakıt fiyatlarından şikayetçi olan kişinin aslında CHP parti üyesi olduğu çiftçi olmadığı anlaşıldı” deniyordu. Fakat haberde “çiftçi olmadığı anlaşıldı” denilen o kişiyle ilgili karışıklık vardı; iki farklı kişiden bahsediliyordu:

"...Erdem, İBB’de kıyı temizleme personeli olan Kadir B.’yi çiftçi gibi gösterdi. İBB çalışanı Kadir B. traktörü pompaya yaklaştırılarak 1405.25 TL’ye yakıt alındı.

Daha sonra, aslında Çayırbaşı Mahallesi’nde 2 dönümlük arazide tarım yapan Durmuş T. ile Akçaköse köyüne gidip Kadir B.’nin traktörüyle, köyün en çok tarım yapan çiftçisiymiş gibi röportaj yaptı."

Çiftçi olarak gösterilen kişi Kadir B. mi, yoksa Durmuş T. mi? Bu konuda İHA bir karar verememişe benziyordu. Ama ANKA’nın Eren Erdem haberine baktım; orada zaten Kadir B. adlı birinden ve traktörün sahibinden hiç bahsedilmiyor, “çiftçi” olarak sadece Durmuş Tonel’in adı geçiyordu. Eren Erdem de tarlada Durmuş Tonel ile konuşuyor, haber onun tarım ve yakıt fiyatlarıyla ilgili sözlerini aktarıyordu.

Aslında Durmuş Tonel’in “2 dönümlük arazide tarım yapan” bir çiftçi olduğunu İHA da haberde kabul ettiğine göre, haberin “İBB çalışanını çiftçi gibi gösterme” iddiası tümden çöküyordu. Kaldı ki, ANKA’nın haberinde Durmuş Tonel “büyük çiftçi” gibi de gösterilmiyor, 5 dönümlük tarlası olduğu belirtiliyordu.

Ancak İHA’nın haberinin çelişkili ifadeler içermesi, haberin başlığını yalanlaması iktidar yanlısı sitelerde kullanılmasını engelleyemedi. Yeni Şafak, “Eren Erdem’in mazot tiyatrosu ifşa oldu”; Haber7 “CHP’li Eren Erdem’in yalanı deşifre oldu: Yine kurgu çıktı”;  TGRT “CHP’li Eren Erdem’in mazot oyunu! Çiftçi diye parti üyesi ile röportaj yaptılar”; Yeni Akit, “Böyle üçkağıt görülmedi: CHP’li isimden büyük skandal”; İnternet Haber, “CHP’li Eren Erdem’in mazot haberinin kurgu olduğu ortaya çıktı”, Beyaz Gazete “CHP’li İBB çalışanını çiftçi diye yutturmaya kalktı” başlıklarıyla yayımladı.

Bazı gazeteciler de bu haberlerden hareketle tweetler attılar. Türkiye yazarı Fuat Uğur, paylaşımında “Yine tiyatro, yine yalan, yine rezillik. CHP’li Eren Erdem’in mazot haberinin kurgu olduğu ortaya çıktı. Çiftçi diye konuştuğu kişi bakın kim?” diyordu.

ERDEM’İN YALANLAMASI NETTİ

Eren Erdem, İHA’nın haberine aynı gün sosyal medya hesabından itiraz etti. “İHA bir yalan haber servis etti. Söyleşi yaptığım çiftçi için kurgu dedi. Cevap hakkımızı da yayınlamadı” diyen Eren Erdem, köyde konuştuğu Durmuş Tonel’in Ziraat Odası’ndan alınmış “çiftçi” kartını da gösterdi. Erdem, özetle şu yanıtı verdi:

“Neresi kurgu bu haberin? Çiftçi diyor ki, ‘800 lira gübre dekar başına bir torba atıyoruz.” Bu mu kurgu? Mazot 30 lira, 1400 liraya yakıt almış. Bu mu kurgu? Haberin neresi kurgu? Bana onu söyleyin. 10 liralık mazota 30 lira mı dedik? Mazotu kardeşimin kredi kartıyla aldığımı da yazmılar. Bu kişisel verileri yakıtı kardeşimin kartıyla aldığımı da yazmışlar. Bu gizliliği ihlal. Yarın İHA’ya bir milyon, benzinlik şubesine dava açacağım.”

Erdem, ayrıca çiftçi Durmuş Tonel’in “İBB’de çalışmıyorum, ben çiftçiyim” dediği görüntüleri de yine sosyal medya hesabından yayımladı.

Ama bu yalanlamalara rağmen İHA ve o haberi kullanan siteler haberlerinde hiçbir değişiklik   yapmadıkları gibi, Erdem’in sözlerini de eklemediler haberlerine. Bu haberlerden esinlenerek paylaşımlarda bulunan gazeteciler ve diğer kişiler de yazdıklarını düzeltmediler.

AMAÇ GAZETECİLİK OLSA

Yazının girişinde de anlatmaya çalıştım, İHA’nın haberi zaten kendi içinde çelişkili. Eren Erdem’in konuştuğu kişinin çiftçi olmadığını öne sürüyor ama o kişinin kim olduğuna emin değil haber. İBB çalışanı ve traktör sahibi olduğunu söyledikleri kişi de ANKA’nın haberinde hiç anılmıyor bile!

Böyle bir haberin habercilik ölçütleriyle bakan bir editoryal süzgeçten geçmesi mümkün değil. Haber sadece benzin istasyonu çalışanı Hakkı Selim adlı kişinin anlattıklarına dayanıyor. Bu anlatımın da çelişkiler ve yanlışlıklar barındırdığı bilinmesine rağmen sırf CHP’li Eren Erdem’in aleyhinde olduğu için habere malzeme yapılmış. Amaç salt habercilik olsa en azından İBB çalışanı olmakla suçladıkları kişiyle konuşabilirlerdi. Ama ona bile gerek duyulmamış.

Aslına bakarsanız iktidar medyası ekonomik sorunlardan, çiftçilerin zor durumda olduğunun dile getirilmesinden hoşlanmıyor. Kendileri ekonominin yolunda olduğu haberleri yaparak ortalığı toz pembe göstermekle kalmıyor, sıkıntıları yansıtan haberleri ve muhalefet temsilcilerini de yalanlamaya gayret ediyorlar.

İHA’nın “CHP’li Eren Erdem’in mazot haberinin kurgu olduğu ortaya çıktı” haberi de böyle. Çünkü Eren Erdem’in konuştuğu kişinin o köydeki bir çiftçi olduğu kanıtlanıyor, anlattıklarında da kurgu denecek bir ifade gözükmüyor.

Buna rağmen aradan günler geçmesine rağmen İHA ve onun haberini kullanan diğer siteler haberlerini düzeltmediler, cevap hakkı da tanımadılar. Belki bir yanıt verir, haberlerini savunurlar diye bu yazıyı yayımlamadan bir süre bekledim onu da yapmadılar.

Ama hiçbir harekette bulunmadılar, bulunacağa da benzemiyorlar. Ne suçlamayı düzeltip ne de Eren Erdem’in sözlerine karşı bir savunma yapmadan o metni aynen yayında tutmak iyi niyetle de açıklanamaz.