Araştırma : Bu yıl en iyi gişe yapan 250 filmin sadece yüzde 16'sını kadınlar yönetti

San Diego Eyalet Üniversitesi Kadın Televizyon ve Film Çalışmaları Merkezi’nin yeni araştırması yayınlandı. Araştırmanın sonuçlarına göre, bu yıl gişede en çok kazanan 250 filmin sadece yüzde 16'sı kadın yönetmenlerin elinden çıktı. Bu oranda geçen yıllardan bu yana önemli bir artış olmadı.

Araştırma : Bu yıl en iyi gişe yapan 250 filmin sadece yüzde 16'sını kadınlar yönetti

Artı Gerçek - “Babygirl” ve “Love Lies Bleeding” gibi gerilimlerden “The Substance” gibi türleri birleştiren korku filmlerine, “The Fire Inside” gibi spor dramalarına kadar, kadınlar geçen yılın en cesur ve takdir edilen filmlerinden bazılarına imza attı. Ancak bu yıl da, çekilen tüm filmler içinde kadın yönetmenlerin imzası bulunanlar, erkeklere oranla düşük kaldı.

San Diego Eyalet Üniversitesi Kadın Televizyon ve Film Çalışmaları Merkezi’nin yeni araştırmasına göre; kadınlar en yüksek gişe yapan 250 yerli filmin yönetmenlerinin yalnızca %16’sını oluşturuyordu. Bu oran, 2023 yılında kadınların yönettiği filmlerin oranıyla aynıydı. Durum, gişe sıralamasında yükseldikçe de düzelmedi; kadınlar, 2023’ten üç puan düşerek, en popüler 100 filmin sadece %11’ini yönetti.

Bu filmlerden bazıları, Rachel Morrison’ın “The Fire Inside”ı gibi 2024 yılının sonunda vizyona girmiş olup gişe rakamları henüz kesinleşmemişken, bazıları ise Anna Kendrick’in dijital platformda yayımlanan “Woman of the Hour” gibi yapımlar olup sinemada gösterime girmediği için San Diego Eyalet Üniversitesi araştırmasında yer almıyor.

YILLAR GEÇTİ, KADIN YÖNETMENLER İÇİN DURUM İYİLEŞMEDİ

Ayrıca, Rose Glass’ın “Love Lies Bleeding” veya Alice Rohrwacher’ın “La Chimera”sı gibi birçok film, büyük stüdyolar yerine bağımsız şirketler tarafından dağıtıldığı için gişe gelirleri minimal kaldı. Ancak bütün bunlara rağmen, elde edilen sonuçlar kadın yönetmenler için durumun iyileşmediğini gösteriyor. Çalışmanın yazarı ve merkezin direktörü Martha Lauzen, Coralie Fargeat (“The Substance”) ve Halina Reijn (“Babygirl”) gibi sinemacıları takdir ederken, kadın yönetmenlerin yükseltilmesi konusunda ilerleme kaydedilmeyen bir sektörü eleştirdi.

BİRKAÇININ GÖRÜNÜRLÜĞÜ HERKES İÇİN İSTİHDAM YARATMADI

Lauzen açıklamasında; “Son birkaç yılda yüksek profilli kadınların elde ettiği olağanüstü başarılar -Greta Gerwig, Jane Campion ve Chloé Zhao dahil- daha fazla kadın için fırsatlara dönüşmedi. Birkaçının görünürlüğü, pek çok kişi için istihdam yaratmadı.” dedi

“Celluloid Ceiling” (Sinematik Cam Tavan) olarak adlandırılan bu çalışma, Lauzen’in son 27 yıldır film endüstrisindeki kadınların iş gücüne katılımını incelediği araştırmalarından biri. 2024’te yapılan araştırma, sonuçlarını almak için 3.300 jenerik kredisini analiz etti.

SEKTÖRÜN DİĞER İŞ KOLLARINDA DAHA FAZLA KADIN YER ALDI

Erkekler film setlerinde diğer önemli rollerde daha fazla temsil edildi, ancak kadınlar belirli alanlarda kazanımlar elde etti. 2024’te en yüksek gişe yapan 250 filmde, kadınlar sinematograf, senarist ve yapımcı olarak daha fazla yer aldı. Kadınlar, 2024’teki en yüksek gişe yapan 250 filmdeki sinematografların yüzde12’sini oluşturdu, bu da yüzde 5’lik bir artışa işaret ediyor. Ayrıca, bu filmlerin senaristlerinin yüzde 20’si kadınlardan oluşuyor, bu da yüzde 3'lük bir artış anlamına geliyor, ve yapımcıların yüzde 27’si kadınlardan oluşuyor, bir puanlık bir artış. Ancak, kadınlar besteci, kurgu ve yönetici yapımcı olarak daha az yer aldı. Kadınlar, 250 en yüksek gişe yapan filmin müziklerini besteleme konusunda yüzde 9’luk bir oranla yer aldı, bu da beş puanlık bir düşüşü işaret ediyor. Kurgu alanında ise kadınlar yüzde 20’lik bir oranla yer alıyor, bu da yüzde 1’lik bir düşüş anlamına geliyor ve yürütücü yapımcılar arasında kadınlar, önceki yıla göre iki puanlık bir düşüşle yüzde 22’lik bir orana sahip.

KADIN YÖNETMENLER, KADINLARA DAHA ÇOK ALAN AÇIYOR

Ayrıca filmlerin yüzde 70’i, kilit arka plan rolleri için 10’dan fazla erkek çalıştırırken sadece yüzde 8’i 10 veya daha fazla kadını bu pozisyonlarda çalıştırdı.

Kadınlar yönetmen olarak görevlendirildiğinde, diğer kadınları önemli arka plan pozisyonlarına getirme olasılıkları daha yüksekti. En az bir kadın yönetmeni olan filmlerde, kadınlar senaristlerin yüzde 52’sini, editörlerin yüzde 27’sini ve sinematografların yüzde 34’ünü oluşturuyordu. Buna karşılık, erkek yönetmenlerin yaptığı filmlerde ise kadınlar, senaristlerin yüzde12’sini, editörlerin yüzde 17’sini ve sinematografların yüzde 5’ini oluşturdu.

“Bu sayılar şaşırtıcı. Mevcut ortamda daralma ve konsolidasyonun etkisiyle suçlanabiliriz, ancak Hollywood genel olarak bu konuda on yıllardır geriye gidiyor.” diyen Lauzen, film tarihindeki çalkantılı dönemi tanımlayan kesintiler, iş modeli değişiklikleri ve şirket birleşmeleriyle de bir bağlantı kurdu.

(Kaynak: Beyazperde)

Yönetmen gişe kadın