Bu yıl 'Afife' ülkenin tüm umutlu kalplerine...
Elif TÜRKÖLMEZ
Artı Gerçek - Dün gece, Haliç Kongre Merkezi'nde herkes çok güzel, mutlu ve en önemlisi umutlu görünüyordu. Pandemi sebebiyle son iki yıldır yapılamayan, ülkenin tiyatro alanındaki en prestijli ödül törenine katılım epey yoğundu.
Herkes, evlerde geçen bu süreçte sanatsal üretimin en önemli parçası olan bir arada olmanın kıymetini anlamış ve birbirini çok özlemiş gibiydi. Törenin hem öncesi hem sonrası bol bol öpüşme, koklaşma ve hasret gidermeyle geçti.
Ve tam da bu sebeple gecenin sonunda akılda kalan, ödül alan isimlerden ziyade bu coşkulu ve umutlu kavuşma oldu. Yani, bu yıl Afife'yi, salgından ekonomik krize, seçime saplanmış politik gündemden kahreden şiddet eylemlerine, türlü kaosa rağmen üretmeye devam eden tüm umutlu kalpler aldı.
Laf olsun diye demiyorum, hakikaten öyle.
Yılın en başarılı genç kuşak sanatçısı, Daha İyi Günlerimiz Olmuştu oyunundaki performansıyla Sena Başdoğan oldu.
Yılın En Başarılı Sahne Müziği ödülünü kardeşi Gökhan Şeşen'le birlikte alan Burhan Şeşen'in dediği gibi, o salondaki enerjiyi köşe bucak her yere taşıyabilsek hiçbir sorun kalmaz bu ülkede.
Kimsenin kimseyle çekişmediğini, işine kem gözle bakmadığını ve bir çeşit yarışmada olduğumuzu filan unutturup sadece eğlendirdiğini hissettiğim bu gece bence türlü bakımdan unutulmazdı.
Bu yıl Antalya Altın Portakal Film Festivali'nde de gördük bunu. En İyi Film ödülünü Karanlık Gece adlı filmiyle alan yönetmen Özcan Alper'i, sahnede kucaklamak suretiyle ilk kutlayan, 'rakibi' gibi gösterilen yönetmen Emin Alper olmuştu.
Bence ülkedeki siyasi krizler sanat üretenleri birbirine yaklaştırdı. Böyle devam...
Ödül gecesinin kusursuz geçmesi için kulisi muma çevirdiğini öğrendiğimiz ustaların ustası Haldun Dormen.
Gerçi gecede konuştuğum tiyatro eleştirmenlerinin ödüllere itirazı vardı, Yılın En Başarılı Oyunu ödülünü alan Vişne Bahçesi'nin bu ödülü hak etmediğini ya da Yılın En Başarılı Işık Tasarımı Ödülü'nü alan Toz'dan daha iyileri olduğunu söylediler. Haklılık payları vardır muhakkak ama Yılın En Başarılı Yardımcı Kadın Oyuncusu Ödülü'nü alan Nihal Geyran Koldaş'ın (Kendisine 'Bıçak Sırtı'ndaki Gönül karakterinde hayran kalmıştım) dediği gibi, herkesin çok büyük emek verdiği bu işte 'en iyi'yi seçmek esasında biraz da sembolik. Çünkü Afife ödülleri, her türlü zorluğa rağmen üretmeye devam eden herkesin...
Cevat Fehmi Başkut Özel Ödülü’nü "Gomidas" oyunuyla alan yazar, yönetmen, Ahmet Sami Özbudak'ın dediği gibi en çok da tüm yoksulluklardan en fazla payını alan kadınların, çocukların, Kürtlerin, LGBTİ'lerin...
Yılın En Başarılı Sahne Müziği Ödülünü alan Gökhan Şeşen (önde) ve Burhan Şeşen.
YILIN EN İYİ OYUNU 'VİŞNE BAHÇESİ'
"Yapı Kredi Özel Ödülü" Zihni Göktay'a, "Haldun Dormen Özel Ödülü" "Amadeus" ekibine, "Cevat Fehmi Başkut Özel Ödülü" Ahmet Sami Özbudak, "Muhsin Ertuğrul Özel Ödülü" de Engin Uludağ'a takdim edildi. "Yılın En Başarılı Oyunu" ödülü Kocaeli Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatroları tarafından sahnelenen "Vişne Bahçesi"ne verilirken, "Yılın En Başarılı Yönetmeni" ise "İki Efendinin Uşağı" oyunuyla Aslı Öngören seçildi. Etkinlikte, "Yılın En Başarılı Kadın Oyuncusu" ödülünü "Herkes Kocama Benziyor" oyunundaki performansıyla Pınar Güntürkün, "Yılın En Başarılı Erkek Oyuncusu" ödülünü de "Aşınma" oyunundaki performansıyla Yiğit Özşener aldı. "Nora 2"deki rolüyle Nihal Geyran Koldaş "Yardımcı Rolde Yılın En Başarılı Kadın Oyuncusu", "Acting"deki rolüyle Fatih Sönmez de "Yardımcı Rolde Yılın En Başarılı Erkek Oyuncusu" olarak belirlendi. "Yılın En Başarılı Işık Tasarımı" ödülüne "Toz" oyunuyla Yakup Çartık, "Yılın En Başarılı Sahne Müziği" ödülüne "İki Efendinin Uşağı" oyunuyla Burhan ve Gökhan Şeşen'in layık görüldüğü törende, "Yılın En Başarılı Giysi Tasarımı" ödülünü Eylül Gürcan, "Yılın En Başarılı Sahne Tasarımı" ödülünü de Efter Tunç aldı. Ayrıca "Yılın En Başarılı Genç Kuşak Sanatçısı" ödülü Sena Başdoğan, "Yılın En Başarılı Hareket Düzeni (Koreografisi)" ödülü "Vişne Bahçesi" ile Tuğçe Ulugün Tuna'nın oldu.
'ASIL KORKU KORKMAKTAN KORKMAK'
Yılın en başarılı sahne müziği ödülünü İki Efendinin Uşağı oyunundaki müzikleriyle alan Burhan Şeşen ve Gökhan Şeşen kardeşlerden Burhan Şeşen, “Yoksulluğun kader olmadığı, maden kazalarında işletmelerden doğan ölümlerin de kader olmadığı bir ülkeyi biz burada bulunan sanatseverler ve sanatçılar yaratacağız. Bakmayın diğerlerinin boş konuşmalarına, bunu yapacak olan bizleriz. Şarkılarımızla, tiyatrolarımızla, sinemalarımızla, kitaplarımızla bunu yapacak olan bizleriz. Ödülü pandemi sürecinde devletin umursamazlığı yüzünden hayatını kaybeden bütün müzisyen dostlarım için alıyorum.” derken, geceye damga vuran konuşmalardan birini de Yılın En Başarılı Erkek Oyuncu Ödülü'nü alan Yiğit Özşener yaptı.
Yılın En Başarılı Erkek Oyuncusu Yiğit Özşener.
Eğer bir ödül alacaksa ‘Aşınma’yla almak istediğini söylediği konuşmasında Özşener: “Korku hükümdarlığına mahkum edildiğimiz, onun bütün zulmünü yaşadığımız bir zaman diliminde ‘asıl korku korkmaktan korkmak’ diyen bir oyunun sizin takdirinizi kazanmış olması yalnız olmadığımız anlamına geliyor. Bu yüzden sizlerin sayesinde daha gür bir sesle söyleyebilirim sanırım: Evet Şahika Tekand sen haklısın, bu korkuyu içimize salan; öyle sapasağlam, dertsiz, bize çektirdikleriyle gamsız kedersiz, hiçbir şey olmamış gibi her şeyi ardında bırakıp gidemeyecek.“ dedi.
Jüri Başkanı Prof. Dr. Merih Tangün (solda) ve Yapı Kredi Afife Tiyatro Ödülleri İcra Kurulu Başkanı Salih Başağa.
Gecenin gönlümü kazanan 'en'leri...
Ödül gecesinin kusursuz geçmesi için kulisi muma çevirdiğini öğrendiğimiz ustaların ustası Haldun Dormen,
Ameliyat yorgunluğunu henüz atlatmadığı halde tüm şıklığı ve tatlılığıyla salondaki yerini alan, efsane gazeteteci, 'Sir' Tuğrul Eryılmaz,
Son yıllarda izlediğim en iyi ödül gecesi sunuculuğunu yapan Nezaket Erden ve Ali Yoğurtçuoğlu,
Gecenin en zarif ismi Jüri Başkanı Prof. Dr. Merih Tangün,
En İyi Erkek Oyuncu Ödülü'nü takdim ederken 'yakında erkek-kadın oyuncu diye bir ayrım da kalmayacak umarım' diyen Nihal Yalçın,
Tören sonrası şarkıları, türküleri, deyişleriyle herkesi coşturan Barabar ekibi, Serkan Keskin, Taner Ölmez, Taylan Özgür Ölmez... ('Söyleyin' performansı nefisti)
Hem içerdeki hem dışardaki onca kalabalığa tüm gece içki ve yiyecek servisi yapan servis ekibi,
İyi ki bu ülkede, bu şehirde yaşıyorum dedirten ve her seferinde kendine yeniden ve yeniden âşık eden İstanbul, Haliç manzarası...