Geçmiş ve Şimdinin Buluşması: Fotoğrafik Bir Keşif

Geçmiş ve Şimdinin Buluşması: Fotoğrafik Bir Keşif
Vehbi Koç Vakfı, Yapı Kredi Yayınları, KU Leuven, LUCA School of Arts ve Sagalassos Arkeolojik Araştırmaları Projesi katkılarıyla gerçekleştirilen “Geçmiş ve Şimdinin Buluşması: Fotoğrafik Bir Keşif” sergisinin tarihi 20 Kasım 2022'ye kadar uzatıldı.

Mehmet ALTUN

Artı Gerçek - Daha önce kapanış tarihi 17 Eylül olarak belirlenen ancak gördüğü yoğun ilgi nedeniyle 20 Kasım'a kadar uzatılan “Geçmiş ve Şimdinin Buluşması: Fotoğrafik Bir Keşif” sergisinde sanatçılar Bruno Vandermeulen ve Danny Veys, Pisidya ve çevresindeki “tarihi değiştirilmiş manzara” kavramına odaklanıyorlar. sanatcilarin-fotograflari-3-scaled.jpgSergi ile eşzamanlı yayınlanan Kaplumbağa Geldi Bir Gün Tek Başına (Yapı Kredi Yayınları, 2022) isimli fotoğraf kitabından yola çıkarak hazırlanan sergide, eserler ANAMED’in 2013 yılı “Tarihi Hayallemek: Sagalassos Kazı Fotoğrafçılığının Arkeolojisi” sergisindeki çalışmalar üzerine kuruldu.

ANAMED Sergilerinin 10. yıl dönümü kapsamında gerçekleştirilen yeni sergi 20 Kasım 2022 tarihine kadar İstiklal Caddesi üzerindeki ANAMED Galerisi’nde gezilebilecek.

Bir manzara uzak bir geçmişe tanıklık edebilir mi? sorusunun öne çıkarıldığı, ve bunun şimdiki zamanla ilişkisinin nasıl/ne olduğunun sorgulandığı bir sergi bu. Bir yanıyla sergi, çağdaş fotoğrafçılığın ana temalarından biri olan, peyzajın kentsel genişleme yoluyla dönüşümünün belgelendiği “insan tarafından değiştirilmiş manzara” olarak yorumlanmasına odaklanıyor. Bu nedenle, “tarihi değiştirilmiş manzaralar” kavramıyla çalışmak, Vandermeulen ve Veys’in bir peyzajın tarihsel katmanlarını ve zamansal sürekliliğin mekânsal dağılım üzerindeki etkisini incelemesine olanak tanıyor. Aslen Sagalassos’ta başlayan ve daha sonra Pisidya manzarasına odaklanan sanatçıların fotoğrafları, varlığın ve yokluğun kıyısında, uzun bir geçmişin izini sürüyor.sergiden-fotograflar-3-scaled.jpgSanatçılar, geçmişe gönderme yapıp ilk fotoğrafçılara saygılarını sunabilmek için eserlerini siyah-beyaz film üzerinde geniş formatlı analog alan kamerası kullanarak yaratıyor. Kullanılan teknikler arasında albümin, tuz baskıları ve jelatin gümüş baskı gibi geleneksel metotların yanı sıra serigrafi, morötesi ve foto polimer baskıları bulunuyor. Özgün ve el yapımı eserlerden oluşan bu seçki, Ömer M. Koç Koleksiyonu’ndan 19. yüzyıl fotoğrafları ve albümleriyle bir arada sunuluyor.

Meşher direktörü Bahattin Öztuncay’ın baskı tekniklerine dair açıklamalarından başlayarak Sagalassos Arkeolojik Araştırmaları Projesi direktörü Jeroen Poblome’un kitapta da yer alan metinleri üzerinden tarihsel bir bağlam oluşturuluyor. Sanatçıların eserleri yaratış sürecinden esinlenen Judith Desmyttere’nin şiirinden alıntılar da ek bir katman olarak eserlere eşlik ediyor.

Sergi, Yapı Kredi Yayınları tarafından yayımlanan ve Judith Desmyttere’nin şiiri ile aynı ismi taşıyan Kaplumbağa Geldi Bir Gün Tek Başına (Yapı Kredi Yayınları, 2022) adlı fotoğraf kitabının lansmanı ile eşzamanlı olarak gerçekleşiyor. sergiden-fotograflar-7-1-scaled.jpgSANATÇILAR HAKKINDA

Bruno Vandermeulen (1972) Görsel sanatlar, fotoğrafçılık alanında yüksek lisans derecesi sahibi (LUCA School of Arts, Campus Sint-Lukas Brüksel, Belçika, 1995). 2002 Yılında KU Leuven’e katıldı ve halen KU Leuven Kütüphanelerinde Dijitalleştirme ve Dokümantasyon çalışmalarını yönetiyor.

Danny Veys (1970) Görsel sanatlar, fotoğrafçılık alanında yüksek lisans derecesi sahibi (LUCA School of Arts, Campus Sint-Lukas Brüksel, Belçika, 1995). 2003 yılından bu yana LUCA Sanat Okulu’nda film temelli fotoğrafçılık dersleri veriyor.

Bruno Vandermeulen ve Danny Veys 2003 yılından beri Sagalassos Arkeolojik Araştırmalar Projesi’ne bağlı olarak çalışıyor. 2008 yılından bu yana Sagalassos ve çevresinde tarih ve manzara ilişkisi üzerinde çalışıyorlar. (Kültür Sanat)

Öne Çıkanlar