Bir uyuşmazlık düzlemi: 'Dalgalar Harita Çizmez'
İlker Cihan BİNER
Cengiz Tekin'in "Dalgalar Harita Çizmez" başlıklı kişisel sergisi, Zilberman'ın Beyoğlu, Mısır Apartmanı'ndaki ana mekânında yer alıyor.
"Dalgalar Harita Çizmez", suyun şiddetli ve yaratıcı kudretini bz alarak, bireysel ve kolektif hafızanın taşıyıcısı olarak, mevcut toplumsal dinamiklere yuvalanan çatışmaları ve uyumsuzlukları mercek altına alıyor.
Cengiz Tekin'in eserlerini sahneleme yönteminde eleştirel bir dinamik var. Bu çatışmalı estetik formlarda sanatçı ekolojiyle ilişkilenen şiddet biçimlerini, baskı altında tutan siyasi denetim mekanizmalarını, otoriter tasarımları, siyasi tutsakları konu edinmekle beraber sergi mekânını adeta oyun alanına çeviriyor.
Egemene has politikanın erk ya da temsiliyetçi duruşlarından uzakta bir pozisyon sergileyen Cengiz Tekin'in eserlerindeki başsızlık, yaşadığımız çağdaki iktidar dinamiklerini tartışmaya davet eder nitelikte.
Öte yandan sanatçının çalışmalarında acı pornografisi yaratan, seyirciyi suçlu yerine koyan genel geçer yollar yok. Aksine yılanvari formlarla delikler açarak, kimi detayları kazıyarak, küçük izler yaratarak izleyiciyi irili ufaklı ama güncel krizlerle karşı karşıya bırakıyor.
Sergi, iktidar pratikleriyle müzakere eden zeminde durmak yerine kapitalist uygarlığa has meselelerin altını çizerek uyuşmazlıklar yaratıyor.