Urmiyeli oyuncu: Aramızdaki sınırlar yok olsun

Urmiyeli oyuncu: Aramızdaki sınırlar yok olsun
5. Amed Tiyatro Festivali'ne katılan Urmiyeli oyuncu: Dilime güvendiğim zaman toplum da bana güvenir...

KÜLTÜR / SANAT - 5. Amed Tiyatro Festivali’ne "Viyan" ve "Dewrêşê Evdî" oyunlarıyla Urmiye’den katılan Texte Reş Tiyatro Topluluğu oyuncularından Şebnem Yusifi, "Aramızdaki sınırlar yok olsun diye buradayım" dedi. 

5. Amed Tiyatro Festivali’ne tek kişilik kadın oyunları damgasını vurdu. Farklı coğrafyalardan kadınların öykülerini anlatan oyunlara ilgi yoğundu. "Bir Kadın Uyanıyor" adlı oyunla Alev’in, "Sevgili Arsız Ölüm" oyununda Dirmit’in hikayesini beğeniyle izleyen tiyatro severler, "Viyan"ın gözüyle gerçek aşkın direniş ve özgürlükle bulunabileceğine tanıklık etti. Behnam Menda’nın yazdığı tek kişilik "Viyan" oyunun hem yönetmenliğini hem de oyunculuğunu yapan Texte Reş Tiyatro Topluluğu’ndan Şebnem Yusifi, festivalde sahnelediği "Viyan"ı anlattı.

‘ARAMIZDAKİ SINIRLAR YOK OLSUN’

İran’ın Kürt kentti Urmiye’den gelen Yusifi, festivalde yer almanın kendisi için çok anlamlı olduğunu belirtti. Festivale katılmasını "Aramızdaki sınırlar yok olsun diye buradayım" sözleriyle dile getiren Yusifi , "Aramızda sınırların olmasını istemiyorum. Bizi birbirimizden koparan şeylerin olmasını istemiyorum. Bu sebepten buraya geldim ki aramızdaki bu sınırlar yok olsun" dedi. 

Daha önce Urmiye’de Kürt tiyatrosunun olmadığını ve Kürt kadınının tiyatro görmediğini söyleyen Yusifi, ilgi duyduğu tiyatro için Amude’ye üniversiteye gittiğini, öğrenim dili olan Farsçada sadece iki kez sahne aldığını, daha sonra kendi anadili olan Kürtçe tiyatro yapmaya başladığını ifade etti. Yusifi, tiyatroyu bir mücadele alanı olarak gördüğünü söyledi.



‘DİLİNE GÜVEN TOPLUM DA SANA GÜVENSİN’

Anadilde tiyatro yapmanın başka bir anlamı olduğunu ifade eden Yusifi, şunları söyledi: "Dilimi, kültürümü özgürce kullanarak, sanatımı icra etmeliydim. Yaklaşık dört yıl önce Kürtçe tiyatro yapmaya başladım. İlk başladığımızda tiyatromuza kimsenin gelmeyeceğini düşündük. Zamanla salonumuz dolmaya başladı. Ayakta izlenen oyunlarımız oluyordu. Ve şunu söyleyebilirim ki Urmiye’de tiyatro kurulduğundan bu yana salonun bu kadar dolu olduğu görülmemişti. Benim aklıma şu soru geliyordu: Ne oldu da bu insanlar bu kadar gelmeye başladı? Kendi kendime şunu dedim; ben dilime güvendiğim zaman toplum da bana güvenir." 

‘VİYAN NEYE AŞIKTI?’

Kürtçe tiyatro yapmalarının dilin öğrenilmesi ve gelişmesine katkı sunduğunu ifade eden Yusufi, "Xecê û Siyabend" ve "Dewrêşê Evdî" gibi Kürt destanlarını anlatan oyunlarda oynadığını, ancak asıl söylemek istediklerini tek kişilik kadın oyunu olan "Viyan"da söylediğini dile getirdi. 

"Viyan"da gerçek aşkı arayan ve aşkı direnişte bulan bir kadını canlandıran Yusifi, Viyan’ı şöyle anlattı: "Viyan aşık bir kadındır. Peki, bu kadın neye aşıktır? Savaşa giden kadınlar, savaşta ölen çocuklarını gömer ve tekrar savaşa gider. ‘Ben bir kadınım, çocuklarımı büyüttüğüm gibi vatanımı da büyütmem gerekiyor’ diyor. Oyunda psikolojik drama da var. Çünkü Viyan’ın savaşta esir düşen arkadaşları tecavüze uğramakta ve bunun neticesinde kendisini öldürmektedir. Fakat Viyan kendini öldürmez, çünkü Viyan vatanına aşıktır. Vatanı için gidip savaşmaktadır." 

Türkiye ve İran’da kadınların birçok konuda kısıtlandığını söyleyen Yusifi, "Sınırlar olmasın, kadınlar özgür olsun" dedi. (Dihaber)

Öne Çıkanlar