İngiltere'nin ilk 'Sıfır Atık' tiyatrosu: Greenhouse

İngiltere'nin ilk 'Sıfır Atık' tiyatrosu: Greenhouse
Londra'da 'Sıfır Atık' mottosuyla hayata geçirilen ' Greenhouse Tiyatrosu, konularını çevreye duyarlı bir sanat anlayışıyla ele alıyor. Tiyatro yönetmeni Oli Savage, bu yaz 16 oyunu izleyicilerle buluşturmayı hedefliyor.

Artı Gerçek - İngiltere'nin başkenti Londra'da kurulan Greenhouse Tiyatrosu'nda ülkenin ilk 'Sıfır Atık' tiyatrosu olma özeliği taşıyor. Oli Savage ve arkadaşları tarafından kurulan tiyatro, iklim değişikliğine dikkat çekmek ve çevreye duyarlı bir sanat anlayışı ortaya koymayı hedefliyor.

Binası geri dönüştürülebilir malzemeler ile inşa edilen tiyatro elektrik kullanımını en aza indirmek adına çatısı güneş ışığını geçirebilen materyallerle tasarlandı. Zemini çimlerle kaplı olan tiyatro, daha çok yaz aylarında oyun çıkarıyor.

Sahnelerde kullanılan dekor ve kostümler ikinci el olarak temin edilirken sonrasında hala kullanılabilecek durumda olanlar, malzemelere ihtiyaç duyan başka topluluklara aktarılıyor. Kalan malzemeler de geri dönüştürülerek dönüşüm ekonomisine katkı sağlıyor. Binada satılan ve tüketilen her şeyin organik ya da doğa dostu olduğu tiyatro, bu yaz 16 oyunu izleyicilerle buluşturmayı planlıyor.

TİYATRONUN KURULUŞ HİKAYESİNİ VE ÇALIŞMALARI

İngiltere'nin sıfır atık vizyonuyla kurulan ilk tiyatro topluluğu olduklarını, dünyada da benzer bir yapılanma ile henüz karşılaşmadıklarını belirten Savage, "Bu, performanslarımızdan binanın inşasına kadar her aşamayı sıfır atık ya da sıfır atığa en yakın şekilde gerçekleştirdiğimiz anlamına geliyor." diyor.

Uzun yıllardır tiyatro dünyasında yer aldığını ve geleneksel yapımlardan ziyade yaratıcı işlerle uğraştığını kaydeden Savage, tiyatroyu kurma fikrinin 2017'de yakın bir arkadaşının yazdığı senaryoyu okumasıyla ortaya çıktığını söylüyor.

Savage, "Hikaye, gezegene kârlı işlediğimiz şiddeti anlatıyordu. İnsanların diğer insanlara ya da hayvanlara şiddet uygulandığında ne kadar şoka girdiği ama konu gezegenin kendisine geldiğinde kimsenin yeteri kadar tepki göstermediği üzerine çok ilginç bir çalışmaydı." diyor

Savage şöyle devam ediyor:

"Oyun üzerinde konuşurken, senaryonun sahneye taşınma sürecinde de verilen mesaja sadık kalmamız gerektiğini anlamıştım. Eğer çevre ile ilişkimiz üzerine bir yorum yapmak istiyorsak sadece oyunu sergilememiz yeterli olmayacaktı. Böylelikle çevremde benzer düşüncelere sahip tiyatro sanatçılarıyla bahsi geçen oyunu sahnelemeye karar verdik. Sonrasında senaryoyu, verdiği mesaj kadar sürdürülebilir bir şekilde hayata geçirebileceğimiz bir mekan olmadığını fark ettik. O zaman her anlamda kendi tiyatromuzu inşa etmemiz gerektiğine karar verdik."

Oyunlarında özelikle iklim değişikliğini işaret eden temaları seçmediklerini, normal bir tiyatro sahnesinde karşılaşılabilecek konuları da işlediklerini bildiren Savage, sundukları deneyimle izleyicilere, doğaya ve birbirlerine daha yakın hissetme tecrübesi kazandırdıklarını anlatıyor.

Savage "Shakespeare bu konuda çok güzel bir örnek. Zaten başlı başına şaheser işler, bunun ötesinde onun hikayelerinde pastoral dünya ile çok güçlü bir bağ kurabiliyorsunuz." diyor.

'SANAT DÜNYAYLA OLAN İLİŞKİMİZİ GÖZDEN GEÇİRMEMİZİ SAĞLAR'

Bilim insanı olmadıklarını, iklim değişikliğini verilerle değil hikayeler ve deneyimlerle anlatmaya çalıştıklarını vurgulayan Savage, şu değerlendirmeyi yapıyor:

"Sanat bize sıcaklıkların nasıl değiştiğine dair veri oluşturmaz, yağmur ormanlarındaki yağış rejimiyle ilgili bilgi vermez. Sanat, iklimin nasıl değiştiğini anlamamıza yardımcı olamaz ama bizim iklim değişikliği üzerindeki etkimizi ve onunla ilişkimizi anlamamıza yardımcı olabilir. Sanat, kendimizle ve çevremizdeki dünyayla olan ilişkimizi yeniden gözden geçirmemizi sağlar, yaptıklarımızın çevremizdeki insanlar ya da dünya üzerinde nasıl etkiler oluşturduğu konusunda insanları düşünmeye teşvik eder."

Böyle bir tiyatro oluşumuna öncülük ettikleri için mutlu olduklarını ve bununla gurur duyduklarını dile getiren Savage, sözlerini, "İzleyicilerden ve basından tiyatromuzun eşsiz ve harika olduğu yönünde pozitif yorumlar aldım. Ama bazı tiyatro eleştirmenleri yeterince 'tutkulu' olmadığımızı söylüyorlar. Bence eksik olduğunu düşündükleri şey normal bir tiyatrodan bekledikleri ışık sistemi, ses sistemi, kıyafetler... Ben öyle düşünmüyorum. İyi bir sanat ortaya koymak için tüm bunlara ihtiyacınız yok." diyerek tamamladı. (AA)

Öne Çıkanlar