Damien Hirst, insanlar NFT'leri istediği için binlerce resmini yakmaya başladı

Damien Hirst, insanlar NFT'leri istediği için binlerce resmini yakmaya başladı
İngiliz sanatçı Damien Hirst, sanat eserlerini yaktı. Yakılan sanat eserlerinin yaklaşık 10 milyon dolar değerinde olduğu belirtildi.

Mehmet ALTUN

Artı Gerçek - İngiltere’nin 'en zengin sanatçısı' olarak bilinen Damien Hirst, NFT versiyonlarını satışa çıkardığı sanat eserlerini Londra’daki Newport Street Gallery’de ateşe attı. Hirst, bu anları sosyal medya hesabından canlı olarak yayınladı.

eqygrxkvlbmmrds32m5oosqpcq.jpg

Yeni çıkardığı koleksiyonunu hem NFT hem de fiziksel satışa sunan Hirst, sanat eserlerinin NFT versiyonlarını satın alanlara, orijinal versiyonunu yakacağını söyledi. Ateşe dayanıklı bir tulum ve eldiven giyerek eserlerini yakan sanatçı, “Beklediğimden daha iyi hissettiriyor” dedi.

İçinde 10 bin eserin bulunduğu ‘The Currency’ adındaki koleksiyonun çalışmaları 6 yıl önce başladı. Eserlerini satmak yerine saklayan sanatçı, alıcılara isterlerse NFT versiyonlarını satın alabileceklerini açıkladı. Yakılan sanat eserlerinin yaklaşık 10 milyon dolar değerinde olduğu belirtildi.

Alıcılar sanat eserinin fiziksel bir parça yerine dijital versiyonlarını istedikleri için Damien Hirst binlerce resmini yakmaya başladı. Sanatçı, yeni bir sergi kapsamında binlerce eserini ateşe verdi.

57 yaşındaki sanatçının The Currency adlı son projesi, klasik puantiyeli sanat eserlerinden oluşan bir koleksiyonu kontrol altına alınan yangınlarda yok etmesini içeriyor. İlk olarak Temmuz 2021'de 10.000 orijinal parçanın NFT'leri (non-fungible tokens) eşliğinde başladı ve koleksiyonculara dasanat eserini dijital veya fiziksel olarak saklama seçeneği sunuyor.

damien-hirst.jpg

Koleksiyoncuların yarısından fazlası, 5.149, fiziksel sanat eserini tutmaya karar verirken, 4.851 NFT'yi seçti. Londra'daki Newport Street Gallery'de düzenlenen sergi boyunca, 4.851 fiziksel sanat eserinin tamamı, etkinlik 30 Ekim'de sona erene kadar her gün belirli bir saatte yakılacak.

'MESAJIN NE OLDUĞUNU HİÇBİR ZAMAN TAM OLARAK BİLEMEDİM'

Sergide sanat eserini yakarken konuşan Hirst, PA haber ajansının bir sorusuna şu cevabı veriyor: "Mesajın ne olduğunu hiçbir zaman tam olarak bilemedim ve bence bir sanatçı olarak cevap kılığına girmiş bir soru soruyorsunuz." Bazen insanların ne iletmeye çalıştığını bildiğini varsaydığını; ancak sürecin kendisi için “sonrada ne olacağını bulmakla ilgili” olduğunu hissettiğini de sözlerine ekliyor.

Sanatçı, her bir parçayı toplayıp kapalı bir şöminede yakarken; metalik gümüş renkli, ateşe dayanıklı bir pantolon ve onunla uyumlu ateşe dayanıklı bir eldiven kullanıyor.

Hirst, çalışmalarını yakmanın “beklediğinden daha iyi” hissettirdiğini söylüyor ve şunları ekliyor: “Sanırım bu kaygılandığım bir fikirdi ama bence gerçek şu ki, bu daha transformasyonel (dönüşümsel) bir durum. NFT'lerin bir tüt olarak, gerçekte da kalıcı olarak NFT'ler olarak yapıldıkları duygusu veriyor."

7ekvslq2ibmkphbrl6mevklcdq.jpg​​​​​​​'FİZİKSEL SANAT ESERLERİNİ YOK ETMEK GEREKİYOR'

“Fiziksel sanat dünyasında köklerim var ve dijital sanat dünyasını daha zorlu buluyorum ama bence bu gerçekten dijital sanat eserleri yaratma sürecinin bir parçası olmalı, çünkü ikisi birden aynı zamanda var olamaz, bu nedenle fiziksel sanat eserlerini yok etmek gerekiyor."

Sanatçı, “Sanatımı yakmıyorum, NFT'lere dönüştürüyorum” gibi hissettiği için bunu israf olarak görmediğini de sözlerine ekliyor. Dijital sanat eserlerinin geleceği hakkında şunları söylüyor: “Onların, NFT'lerin, dünyamızın sadece önemli bir parçası olduklarını düşünüyorum; elbette insanlar, bazı insanlar, bunların malzeme israfı olduğunu düşünecek; ancak bazı insanlar da diğer bazı insanların yer israfı olduğunu düşünüyor.”

'NFT, KRİPTO PARA BİRİMLERİ İÇİN KULLANILANLARA BENZER BİR SİSTEMDE DEPOLANAN DİJİTAL BİR ÖZGÜNLÜK VE MÜLKİYET SERTİFİKASIDIR.'

Eserler, 2016 yılında el yapımı kağıt üzerine emay/sır boya kullanılarak ve aynı noktaya renk tekrarı yapılmadan, tek seferlik darbelerle oluşturuldu. Eserlerin isimleri de sanatçının en sevdiği şarkı sözlerini öğrenen bir makine aracılığıyla oluşturuldu.

indir-1-001.jpg

Orijinalliği sağlamak için, her sanat eserinin arka yüzüne sanatçı tarafından numaralandırılmış, başlık verilmiş, kaşelenmiş ve imzalanmış bir filigran ve sanatçının portresini de içeren bir hologram kağıda kazınmış. Hirst her resmi yakmadan önce, yakılan her parçanın kaydını tutmak için benzersiz kodunu kaydetmesi için bir kameraya göstermiş.

Hirst'ün The Currency sergisini, insanların sanat eserlerini satın aldıkları, dokundukları, satın aldıkları ve sanatsal değiş tokuş ettikleri bir sanatsal faaliyet olarak gördüğü söylenir. Bristol doğumlu ancak Leeds'te yetiştirilen sanatçı, 1988'de Londra Üniversitesi Goldsmiths'te öğrenciyken, Freeze karma sergisini tasarlayıp küratörlüğünü yaptığı sırada dikkatleri çekmiş. (Kültür Sanat)

Öne Çıkanlar