Türk Kadınlar Fotoğrafhanesi’ne ışık tutan işaretler Kazı Sonuçları Sergisi’nde

Türk Kadınlar Fotoğrafhanesi’ne ışık tutan işaretler Kazı Sonuçları Sergisi’nde
Türk Kadınlar Fotoğrafhanesi'ne ait seramik parçaları kadınların Osmanlı dönemindeki var olma mücadelesini gösteriyor.

ARTI GERÇEK- Beşiktaş’ta yapılan kazılarda ortaya çıkan seramik parçalarını bir araya getiren Sanatçı Safiye Başar, ‘Kazı Sonuçları’ ismini verdiği sergi ile kadınların 20. Yüzyılda fotoğraf sanatı üzerindeki etkinliğini ortaya çıkardı.

20. yüzyılın başlarına tarihlenen fotografik kadın imgelerinin yer aldığı bu seramikler, Türk Kadınlar Fotoğrafhanesi’ne ait.

Sergiye dair bilgilendirmede, "Yine aynı bölgede ele geçirilen bir seramik yüzey üzerindeki fotoğraf makinesi imgesi ile cam filmler, kazı bölgesinin bir fotoğrafhane olarak kullanılmış olabileceği görüşünü güçlendirmektedir. Bu doğrultuda yapılan arşiv taramasında 8 Kânun-i Sani/Ocak, 1921 tarihli Kadınlar Dünyası Dergisi, Havadis-i Dünya bölümünde Yıldız bölgesinde Naciye Hanım tarafından açılan Türk Kadınlar Fotoğrafhanesi haberine ulaşılmıştır" denildi.

Naciye Hanım’a ithaf edilen sergi bilinenin aksine Osmanlı coğrafyasında kadınların yaşamın her alanında var olma mücadelesini kanıtlar nitelikte.

Kadıköy’de bulunan Nazım Hikmet Kültür Sanat Merkezi’nde, 27 Mart- 17 Nisan tarihleri arasında ziyaret edilebilecek olan sergi 13.00 - 19.00 saatleri arasında ziyaret edilebilecek..

SAFİYE BAŞAR KİMDİR?

Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi’nden 1992 yılında mezun olan Safiye Başar, halen Kocaeli Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Seramik Bölümü’nde  doçent olarak görev yapmaktadır.

Erken dönem çalışmalarında Anadolu ve Mezopotamya mitolojisine ait kavramlar üzerinde duran Başar, bir dönem yaşadığı coğrafyanın fiziksel dokusundan yararlandığı seramik heykellerinde kutsal su, kutsal dağ gibi kavramları ele almıştır. Son dönem çalışmalarında ise kadın, çevre ve endüstriyel miras eksenli toplumsal sorunlar öne çıkmaktadır. Başar, ‘‘Kadına Dair’’ çalışma dizisinde Anadolu coğrafyasında yaşayan tüm kadınların ortak sorunlarına, seramik malzemenin dili üzerinden işaret eder. ‘‘Hakikati Aralamak’’ serisinde ise erken cumhuriyet dönemi girişimi olan Yarımca Porselen Fabrikası kalıntıları üzerinden bir toplumsal bellek okuması gerçekleştirir. Sanatsal ifade alanını seramik malzemenin fiziksel özellikleri ve tarihsel bağlamıyla oynayarak güçlendirmeye, genişletmeye çalışır. Başar’ın, seramik heykelleri yanında, seramik malzemenin dilini video ile birleştirdiği çalışmaları, hazır nesne kullandığı düzenlemeleri de bulunmaktadır.

Öne Çıkanlar