Metin Boran
Küründen Kabare
Seyhan Arman, çok yönlü bir hayat sürüyor, filmlerde oynuyor, belgesellerde yer alıyor, derdini anlatmak için oyun yazıyor, yaşadığı acı tatlı olayları paylaşmak için sahneye çıkıyor, oynuyor, yanı sıra trans bireylerin hakları için politik aktivist olarak mücadele ediyor…
Fakat hayatının bütününde hep sanat var tiyatro ve oyunculuk var. Söyleyeceklerini bu mecradan aktarıyor artık… Bugünlerde yine sahnede Arman…
Bu defa kendi yazdığı ve oyuncu olarak rol üstlendiği, trans bireylerin hayata tutunma mücadelesini anlattığı Küründen Kabare adlı tek kişilik gösterisiyle… Arman oyunda, trans bir kadının çocukluğundan ilk gençliğine geçişte yaşadığı sıkıntıları, sonra çalışma hayatında karşılaştığı zorluklar ve en sonunda da seks işçisi olarak kendini var etme çabasını, tecrit edilmiş yalnızlığını gerçekçi bir üslupla, cesurca bir araya getiriyor…
Seyhan Arman Küründen Kabare’de hayal ile gerçeği iç içe kurgulayarak trans bir kadını, Diyarbakırlı Serpil tiplemesiyle sahneye getirerek kadının başından geçen olayları, hüzünlü bir hayat hikâyesi olarak seyircisiyle paylaşıyor…
Bu dehşetengiz hikâyeyi anlatırken hüzünlendiriyor Arman, güldürüyor tebessümle, öfkelendiriyor… İzlerken sessizliğe gömülen seyirciyi mahcup ediyor, utandırıyor suskun kalanları… Görün bizi, yanı başınızdayız, yaşıyoruz, zor da olsa inadına, bildiğimiz hayatı yaşıyoruz, buradayız, vardık, varız ve var olacağız…
Fakat bir iç dökme değil Arman’ın gösterisi, bir şikâyet değil, bir başkaldırıyı yansılıyor Küründen Kabare’de… Toplumsal statükoya, gündelik hayat içinde çeşitliliğe izin vermeyen kültürel kodlara, yoz ve gerici ahlaki tutumlara karşı kendi benliğini, cinsel tercihini, kendi hayat algısı ve anlayışını yok sayan anlayışlara karşı bir isyan, bir başkaldırı… Doğal, içten, öfkeli, samimi, alaylı ve abartısız…
Seyhan Arman oyuncu olarak zor bir işin altından kalkıyor Küründen Kabare’deki performansıyla. Oyunda her sahnenin olaylarını yansılarken, sesi, duygusu ve tavrıyla sahici, ölçülü, yer yer şaşırtıcı ve komik, aynı zamanda inandırıcı ve her haliyle yaşayan bir trans kadın figürü ortaya koyuyor ve seyirciden büyük beğeni alıyor.
Gösterimde oyunda anlatılan hikâyenin sahiciliği ve sağlamlığı, yanı sıra teknik olarak dramaturg Sinem Özlek’in metnin gönderisinin nesnel bir tutumla özenle açığa çıkarılması, Aslı Ersüzer’in sahne ve kostüm tasarım yorumu, seçilen müzikler ve Cem Yılmazer’in mekân ve zamanı imleyen ışık tasarımı anlatıma önemli katkılar sunuyor.
Küründen Kabare, 12 Şubat Kadıköy Oyun Atölyesi’nde ve 19 Şubat'ta ise Kadıköy Emek Sahnesi’nde 19 Şubat'ta Kadıköy Emek Sahnesi’nde izlenebilir.