Ekolojik belgesel filmler Bozcaada'da
HABER MERKEZİ- Çanakkala Bozcaada Uluslararası Ekolojik Belgesel Film Festivali (BIFED) Festival, bu yıl 11 – 15 Ekim tarihleri arasında yapılacak. 4. kez düzenlenen festival Çin, Tayvan, Kenya, Avusturya, Hırvatistan, Avustralya ve Şili’den filmlere ev sahipliği yapacak. 70 ülkeden 330 belgesel filminin başvurduğu festivalin açılış filmi İsveç/Almanya/Finlandiya ortak yapımı, yönetmenliğini Joakim Demmer’in yaptığı 'Ölü Eşekler Sırtlanlardan Korkmaz'. Film, Etiyopya hükümetinin ülkenin tarıma elverişli milyonlarca hektar toprağını yabancı yatırımcılara kiralamasını anlatıyor. Hakikatin peşinden giderken, yatırımcılarla, kalkınma bürokratlarıyla, zulmedilen gazetecilerle, mücadele eden çevrecilerle ve topraklarından mahrum bırakılmış, tahliye edilmiş çiftçilerle tanışıyoruz. Film aynı zamanda yarışma kategorisinde de yer alıyor.
Festivale bu yıl da geçtiğimiz yıllardaki gibi kadın yönetmenlerden büyük ilgi var. "Kendi ülkelerinin sorunlarıyla ilgilenen" yönetmenlere ağırlık verilerek seçilen filmler arasında Türkiye’den ana yarışma kategorisinde Nejla Demirci’den 'Yüzleşme' ve Mert Gökalp’in filmi 'Lüfer' yer alacak. Mert Gökalp’in filmi Lüfer, Sıradaki Lüfer Mi? diye soruyor. Boğaz'da hikâyeleri anlatılan, panik içerisindeki sürüler, yüzerken yalılara toslayan dev mavi yüzgeçli orkinos ve onun pesinde gelen büyük beyaz köpekbalıklarını kaybettik. Marmara’da bolca avlanan ıstakozları, Boğazın dalyanlarında avlanan kılıç balıklarını, Akdeniz foklarını kaybettik 1960’larda. Son olarak da Boğaz’ın uskumrusunu. Lüfer sıradaki mi?
Festival’de yarışacak bazı filmler ise şöyle: Eduardo Quiroz’dan 'İlkel Kaplumbağa'. Meksika yapımı olan film, kaplumbağaların okyanus boyunca yaptıkları bir senelik yolculuğun ardından ulaştıkları Meksika kıyılarında karşılaştıkları durum ve balıkçıların yaşamalarını anlatıyor.
İtalya’dan Rossella Anitori’nin yönetmenliğini yaptığı 'Arıların Zamanı'. Kırsal bölgede birlikte sürdürülebilir bir toplulukta yaşayan iki adamın arıların dünyasını keşfetmeleri ve arıcılığı kimyasal kullanmadan yaptıkları farklı bir yaklaşımı konu ediyor.
'Görünmez Sınır', Nicolas Richat & Nico Muzi’nin filmi. Filmde büyük mal sahiplerinin "yeşil" yakıt üretmek için palmiye yağına akın ettiği ve köylü çiftçilerle yerli halkları yerinden ettiği, dünyanın en uzun savaşının ortasında sıkışıp kalmış toplulukların gerçek hikâyesi.
'Yüzleşme' filmiyle Nejla Demirci meme kanserinin neden olduğu zihinsel / bedensel algı ve yakın çevre iletişimine odaklanıyor. Hastalığın olumsuz sonuçlarının üzerine gitmek yerine yaşamın içinde yeniden var olabilmenin yollarına dair ipuçları veriyorlar.
Yönetmenliğini Alvaro Sarmiento & Diego Sarmiento’nun yaptığı, 2017 Peru yapımı 'Yeşil Nehir'. Yakurunaların Zamanı, Amazon’un derinliklerine dair şiirsel bir yolculuk. Film, Amazon Nehri’nin akan sularıyla birbiri içine geçmiş üç küçük köydeki zaman algısını irdeliyor ve izleyiciyi şamanlar ve arketipik toplumlarca iskan edilmiş bir peyzajın içerisine yerleştiriyor.
'Yağmur İçin Teşekkürler', yönetmeni Julia Dahr. Kenya’da küçük bir toprak sahibi olan Ksilu taşkınları, kuraklıkları ve fırtınaları filme almasının yanı sıra bu hava şartlarının daha insani etkilerini de kaydetmiştir. Hayatı gittikçe zorlaşan Ksilu’nun, BM İklim Konuşmaları’nda bulunan delegelere görüntülerini kanıt olarak sunmak amacıyla Paris’e seyahat etmesi sonucu, video günlükleri kayda değer yeni bir anlam kazanır.
'Binlerce Kesikle Ölüm', ABD/Dominik Cumhuriyet’i ortak yapımı. Yönetmenliğini Juan Mejia Botero & Jake Kheel üstlendikleri film festivalde "çocuklar için uygun değil" koduyla gösterilecek. Belgesel genellikle sınırı geçerek koruma altındaki Dominik ormanlarına gelen, Haitililer tarafından işletilen yasadışı kömür üretim alanını araştırmak için devriye görevinde olduğu düşünülen, Melaneo olarak tanınan Eligio Eloy Vargas’ın cinayetini konu ediyor. Söz konusu bu cinayet, Haiti ve Dominik Cumhuriyeti arasındaki yasadışı kömür sömürüsü ve devasa ormansızlaştırmaya ilişkin gittikçe artan gerilime dair daha büyük hikâyenin metaforuna dönüşür: cinayeti işlemekte kullanıldığı ileri sürülen silahın kendisi de Dominik Cumhuriyeti’ndeki binlerce ağacı kesmekte kullanılan aynı araçtır.
BIFED’in Gaia Öğrenci Ödülleri’nde ise 8 belgesel film yer alıyor. Hırvatistan’dan yönetmen Tonci Gacina’nın filmi Turizm! Pakistanlı yönetmen Muhammad Zia Posh’tun 'Vakhilerin Son Kadın Çobanı', Nika Saravanja & Alessandro d’Emilia’dan 'Alacakaranlık Korosu', Fransa’dan Louise Legaye’in filmi 'Rüzgâra Bağlı Kal', ABD yapımı Wildtuin yönetmeni Rebecca Panovka, iki farklı coğrafya Slovakya ve Japonya ortak yapımı yönetmeni Lena Králiková Hashimoto Atomka/Genpatsu, Türkiye’den ise 'Aşk Bitti' ile Mert Kaya, 'Başka' filmiyle Nesime Karakete katılıyor.