Enver Topaloğlu
Neden ya da niçin şiir okumalıyız - 6
Şairlerin şiirin dışında, şiirin yayılması, okurla buluşması, okunması için en çok emek harcadıkları işlerin başında “yayıncılık” vardır. şiir ve yayıncılık denildiğinde de ilk sırada kitap değil, evet, dergi vardır.
Dergiler şiirlerin okuludur. Mezunu olmayan ama mevzusu olan bir okul. Dergi gibi şiir dergilerinin önemi de anlamı da budur denilebilir. Günümüzde bu gerçek değişiyor mu?
Gerçeğin değiştiği ya da hızlı bir değişim sathı mailinde olduğu gözlemlense de alışkanlıkların dönüşümü uzun sürüyor.
Hem şairler için, hem okur için dergiler hâlâ önemli bir platform. Vazgeçilmez bir kürsü. Hele şiir konusunda ince eleyip sık dokuyan yayın yönetmenleri olan dergiler… Onlar şiir tarihi için son derece önemli şahsiyetlerdir. Öyle dergiler vardır ki yayın yönetmenleriyle birlikte şiir kültürünün oluşmasında gelişmesinde çok önemli rol üstlenmişlerdir. Uzun uzun düşünüp örnek aramaya gerek yok. Memet Fuat adı yeterli. Dergi olarak da altmışlı yıllardan başlayarak yetmişli yılların ortasına kadar yayınını sürdüren Yeni Dergi’yi anabiliriz. Otuzlu yıllardan başlayarak günümüzde de yayınını sürdüren Varlık dergisinin de modern Türkçe şiirde önemli bir rol oynadığını kaydetmek gerekir. Bir de şairlerin bir araya gelerek yarattıkları dergiler vardır. Yaprak dergisi mesela, deyip sözü keselim.
Üstüne çok konuşulmuş olmasına karşın modern Türkçe şiir için bitmemiş bir konudur Yaprak dergisi. Tabii onunla birlikte yükselen Garip şiiri dalgası da…
Yayın dedik, dergi dedik ve bu çerçevede sorumuzu, günümüzün dikkat çeken dergilerinden biri olan ve üç ayda bir yayımlanan Virüs dergisinin yayın yönetmenliğini üstlenen Tozan Alkan’a yöneltelim dedik.
Alkan 1963 doğumlu. Şair, çevirmen ve müzisyen. Galatasaray Lisesi ve Boğaziçi Üniversitesi İşletme Bölümü mezunu. PEN, Türkiye Yazarlar Sendikası, Çeviri Derneği ve Çevirmenler Meslek Birliği (ÇEVBİR) üyesi. Aralarında Anatole France, Charles Baudelaire, Lord Byron, Victor Hugo, Oscar Wilde, William Blake, Emily Dickinson, Tristan Tzara, Philippe Soupault, D. H. Lawrence, William Butler Yeats, Federico Garcia Lorca, Antoni Machado ve Alfonsina Storni olmak üzere çok sayıda şair ve yazardan çevirileri var.
2007-2012 yılları arasında Ç.N. (Çevirmenin Notu) dergisini çıkardı. 2012-2019 yılları arasında Varlık Dergisi’nde yayımlanan çeviri ve dil üzerine yazılarını “Çevirdim Dilim Yandı” (2014) adlı kitapta topladı. Derlediği çeviri aforizmalarını “Çeviri Dedikleri” adıyla kitaplaştırdı (2015). “Şiirin Günah Defteri” (Şeref Bilsel ile birlikte) adlı derleme kitabının yanı sıra “Modern Tayvan Şiiri Antolojisi (Tayvan’dan Sesler), “Çağdaş Hong Kong Şiiri Antolojisi” ve Hollanda Şiiri Antoloisi’ni (Yavuz Türk ile birlikte) hazırladı.
Zaman ve Maske” (2002) “Kalbin Akşamüzerleri” (2005), “Ve Rüzgâr” (2007), “Sana Şehir Gelecek” (2011), “Açık Kapı” (2014) ve “Şimdi” (Toplu Şiirleri, 2019) adlı şiir kitapları var. “Ve Rüzgâr”, Avrupa Özgürlük Şairi kapsamında Antoni Sarkady çevirisiyle Polonya’da (I Wiatr, slovo/obraz terytoria pub-lications, 2011), şiirlerinden bir seçme TEDA projesi kapsamında Kadriye Cesur’un çevirisiyle “Çıplak Düş” adıyla Bulgaristan’da (Кадрие Джесуp, Souveniri, 2014) ve seçme şiirleri Daria Zilic çevirisiyle “Ölüm Onikiden Vurdu” adıyla Hırvatistan’da (Smrt pogađa metu, Shuora) yayımlandı.
“Açık Kapı” kitabı Ender Gürol çevirisiyle “The Open Door” adıyla Amerika’da Amazon yayınları tarafından ve yine Ender Gürol’un çevirisiyle “Time and Mask” başlığı altında seçme şiirleri JustFiction Edition yayınları tarafından basıldı. “Sana Şehir Gelecek” adlı kitabı ile Behçet Aysan ve Metin Altıok şiir ödüllerini kazandı.
Tozan Alkan 2019 yılından beri üç ayda bir yayımlanan kültür, sanat ve edebiyat dergisi Virüs’ün yayın yönetmenliğini üstleniyor.
Alkan’ın biyografisinde dikkat çeken önemli bir yönü daha var. Tozan Alkan’ın çağdaş şiirlerden yaptığı besteleri içeren ve “Uçurumlar Arasında”, Can Bendedir” “Şimdi” adıyla yayımlanmış üç de albümü bulunuyor.
Halen Ayvalık’ta yaşayan şairden bir şiir okuyalım. Daha önce herhangi bir mecrada yayımlanmayan Alkan’ın şiiri “Sondeyiş” başlığını taşıyor. “Sondeyiş”in Tozan Alkan’ın 2023’te Pikaresk yayınlarından çıkacak “İzler Taze” adlı dosyasının epilog şiiri olduğunu da belirtelim:
Rüyalardan başlamalı uykuya
Sorarlarsa deriz ki sebepsiz geceyiz
Geçmişin kaydı yok künyemizde
Yetim bir hayattan kalan bakiyeyiz
Biraz ürkek bir o kadar da özgür
Bir güvercin tedirginliğindeyiz
Uyanırız uykunun en derininde
Ölümün en güzel yerinde diriliriz
Yeryüzü ki yurdudur sürgünün
Suyun tuzu toprağın kök hücresiyiz
Aklımızı mayaladık hüzünle
Bir ucu dağ kalbimizin, bir ucu deniz
Her çağın yalnızı, her aşkın artığı
Her kışın yabanı, her yazın eskisiyiz
- Sevgili Tozan Alkan neden ya da niçin şiir okumalıyız? Şair ve yayın yönetmeni Tozan Alkan olarak neler söylersin?
Niçin şiir okuyorum…
İç açılarımı tanımak, iç acılarımı dindirmek için
Kalleş yalnızlığıma inat
Kendimi unutmak için unutmanın bütün gürültüsüyle
Bir kırlangıç kanadında uzak ülkelerden
Şehirler gelsin diye
Niçin şiir okuyorum…
Ağzımı kalbime yakın tutmak için
Sesimde dikenli teller birikmesin
Yüzüm üzgün tamburlara benzemesin diye
Kan tanıklık etmesin diye gerçeğe
Evlerde sobaların dumanı eğri tütmesin
Ahşabın kalbine söz saplanmasın
Kapılar açık kalmasın diye
Niçin şiir okuyorum…
Yaralarıma iyi gelsin diye dağ
Kızaktan suya indirmek için göğü
Üzerime yağmuru giyinip denizleri yürümek için yatışmaz bir aşkla
Kendime rastlayabilmek için kırlarda
Niçin şiir okuyorum…
Uyuyan vapurlar uyanmasın
Yokluğun içimde açtığı yara kanamasın diye
Çarşılarda boşuna tabancalar aramamak için
Barut kokan adamlar topları ateşlemesin diye
Kendimi taşımamak için bozuk saat gibi kesik bileğimde
Ayet gibi, karanlıkta ölüm yüzüme inmesin
Pervazları küflenmiş bir evin uçuruma açılan koridorlarında
Nefesimi tuta tuta ölmemek için
Üzerimde söz kalmasın, işlenmemiş cinayetler kalmasın diye
Niçin şiir okuyorum…
Sevinecek, yaslanacak sözcükler bulmak için
Sesimde bir alfabe hiçliğe yürümesin
Rüzgâr kardeşim, bozkır kederim olsun diye
Oğulları eksilmesin diye anaların
Suyun sırrına ermek
Irmağa öp, yaraya tuz demek için
Üzmemek, kırmamak için asmaları
İçimdeki cam kırıklarını süpürmek için
Kederli, yaslı, hüzünlü doğmasın diye sabahlar
Ağaçlar; yaprakların, dalların acemisi olmasın diye
Niçin şiir okuyorum…
Karanlığın fotoğrafını çekmek
Gökyüzünde yıldızların izini sürmek için
İçimdeki magma soğusun
Nehirlerin suyu incelmesin
Dünyanın kök hücreleri çürümesin
Ve filler dişsiz bebekler doğurmasın diye